„Kto czyta książki, żyje podwójnie”
„Kto czyta książki, żyje podwójnie” powiedział Umberto Eco. Szkolna biblioteka pragnie te słynne słowa wcielić w czyn za sprawą całorocznej akcji „Czytamy dzieciom” adresowanej do uczniów naszej szkoły. Nie od dziś wiadomo, że czytając dzieciom, poszerzamy ich wiedzę o człowieku, o świecie, dostarczamy naszym pociechom całego bogactwa przeżyć. Kontakt z książką wzbogaca słownictwo dziecka, jego wyobraźnię, książki rozszerzają świat ich uczuć i myśli.
Dnia 29.10. zainaugurowaliśmy akcję „Czytamy dzieciom”, która prowadzona będzie systematycznie, przez cały rok szkolny, zajęcia odbywać się będą zawsze raz w miesiącu. Dzieci uczęszczające na zajęcia to uczniowie najmłodszych klas szkoły podstawowej. Przy organizowaniu zajęć pomagają uczniowie starszych klas. Zajęcia czytelnicze prowadzone są przez nauczyciela-bibliotekarza i nauczycielkę języka polskiego-panią Justynę Stefańską. Czytane dzieciom książki obejmują klasykę, baśnie, bajki, dziecięcą literaturę współczesną, wiersze. Książki czytane są w całości lub fragmentach. Czytanie trwa 20-25 minut. Celem zajęć jest podniesienie poziomu czytelnictwa wśród dzieci, zainteresowanie zbiorami szkolnej biblioteki i klasyką literatury polskiej, tworzenie skojarzeń czytania z przyjemnością i poczuciem myślenia, stymulowanie rozwoju emocjonalnego, przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych, uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów, kształtowanie nawyku czytania na całe życie, budowanie więzi między dorosłym i dzieckiem oraz stymulowanie rozwoju emocjonalnego. Wybierając lekturę staramy się, by były to książki napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną, uczące racjonalnego myślenia, niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa, promujące pozytywne wzorce postępowania, dostosowane do wrażliwości dziecka – nie wzbudzające lęków, i niepokojów, ciekawe dla dziecka. Wybrane pozycje książkowe pochodzą m.in. z tzw. „Złotej listy” książek polecanych i propagowanych przez autorów programu „Cała Polska Czyta Dzieciom”.
Czytanie ma się zawsze kojarzyć uczniom z radością. Powinno być magiczną porą wspólnego dokonywania odkryć, przeżywania tajemnic i wzruszeń, porą, której dziecko nie może się doczekać; nigdy nie powinno być przymusem, karą czy nudą. Ponadto systematyczne uczestniczenie w zajęciach wpłynie na przedmiotowe osiągnięcia uczniów, tym bardziej, że uczestniczący w programie uczeń poprawia swą koncentrację, wydłuża swój przedział uwagi, lepiej rozumie teksty i polecenia, wycisza się i wykazuje większą gotowość do nauki, zacieśnia więź pomiędzy sobą a nauczycielem, wzrasta jego poczucie humoru, zna treść wielu książek.