POWER SE - Mobilność kadry edukacji szkolnej

ue

Zespół Szkół w Czarnym Lesie został beneficjentem programu „ POWER Edukacja Szkolna”
Szkoła będzie realizowała projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, zatytułowany:
„Rozwój kompetencji językowych nauczycieli droga do zintegrowanego nauczania przedmiotowo- językowego”

Projekt obejmuje szkolenia dla kadry pedagogicznej w obszarach: współpracy międzynarodowej, nauczania i doskonalenia znajomości języka angielskiego. W ramach projektu 12 nauczycieli weźmie udział w szkoleniach metodycznych i językowych organizowanych na terenie Wielkiej Brytanii.

Dofinansowanie projektu z UE: 108 617,73 PLN
Nr umowy: POWER SE – 2016 – 1 – PL01 – KA 101 – 024290

Bliższych informacji udzielają koordynatorki i autorki projektu, panie Aneta Budzikur i Karolina Woźniak (nauczycielki języka angielskiego w Zespole Szkół w Czarnym Lesie).

 


Konferencja „Erasmus+” w Czarnym Lesie

 


Prezentacje z wyjazdów w ramach programu „ POWER Edukacja Szkolna”

Prezentacje przygotowane przez uczestników programu udostępniamy tutaj:

  Prezentacja - Oxford (43,5 MiB, 113 pobrań)


  Prezentacja - Newcastle (3,4 MiB, 111 pobrań)


  Prezentacja - Brighton (17,1 MiB, 111 pobrań)


  Prezentacja - Norwich (55,1 MiB, 115 pobrań)



Film „ EDINBURGH”

Film został przygotowany przez uczestniczkę szkolenia w Edynburgu Karolinę Sznajder, zdjęcia: Karolina Sznajder, Heidi Newlands.

 

Inspirujący pobyt w Norwich

W czerwcu 2017 r. (4-11.06) na szkolenia w ramach projektu „POWER Szkolna Edukacja” wyjechała ostatnia, czwarta, grupa uczestników z Zespołu Szkół w Czarnym Lesie. W tygodniowym kursie organizowanym przez Norwich Study Centre w Norwich wzięły udział nauczycielki matematyki (Bogumiła Wróż), fizyki (Bogna Jastrzębska) i języka angielskiego (Agnieszka Kustra).
Podczas ośmiu dni pobytu w Wielkiej Brytanii uczestniczyłyśmy w 22, 5 godzinach intensywnej nauki języka angielskiego oraz kursie metodycznym. W trakcie Teacher Training, czyli kursu metodycznego, można było przypomnieć sobie wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz poznać metody pracy innych nauczycieli praktyków. W trakcie zajęć poruszane były zagadnienia obejmujące zwiększanie motywacji do nauki, dostosowywanie metod do wieku i poziomu uczniów, rozbudzanie kreatywności oraz wprowadzania elementów nauczania zintegrowanego CLIL. Zajęcia językowe odbywały się w małych 4-5 osobowych grupach, a szkolenie metodyczne polegało na indywidualnej pracy i dyskusjach z wykładowcami.
Jednak największym wyzwaniem było dla nas funkcjonowanie przez całą dobę w środowisku i społeczności anglojęzycznej. Miałyśmy okazję poznać ludzi z całego świata i dzielić się z nimi naszymi spostrzeżeniami na temat różnic kulturowych oraz wymieniać informacje na temat systemów edukacji w naszych krajach. Przełamanie bariery językowej oraz zwiększenie wiary we własne umiejętności to główne zalety odbytego szkolenia.

Uczestnictwo w mobilności to nie tylko nauka, ale też możliwość zwiedzania ciekawych miejsc, a do takich z pewnością zalicza się Norwich. Wśród krętych średniowiecznych uliczek można było natknąć się na niezwykłe połączenie nowoczesności z historią. Do architektonicznych perełek, które zobaczyć powinien każdy turysta, należą gotycka katedra i średniowieczny zamek, w którym mieści się muzeum.

Ciekawym dodatkiem do kursu był udział w klimatycznym przedstawieniu teatralnym. Była to przygotowana przez amatorski teatr uliczny sztuka Szekspira wystawiana na scenie przed zamkiem. Aby skosztować tradycyjnej brytyjskiej specjalności fish and chips udałyśmy się do Grosvenor Fish Bar, który serwuje ponoć najlepszą rybę w Anglii.
W trakcie naszego pobytu wybrałyśmy się także na jednodniową wycieczkę do miasta uniwersyteckiego Cambridge, którego niezwykłą architekturę podziwiałyśmy z pokładu piętrowego autobusu.

Zdobytą w trakcie wyjazdu wiedzę i umiejętności z pewnością wykorzystamy w naszej codziennej pracy w szkole.
Agnieszka Kustra

Tekst sprawozdania udostępniamy tutaj:

  Sprawozdanie z wyjazdu do Norwich (41,9 KiB, 135 pobrań)



 

Szkolenie w Edynburgu oczami anglistek z Zespołu Szkół w Czarnym Lesie


W ramach projektu pt.:,,Rozwój kompetencji językowych nauczycieli drogą do zintegrowanego nauczania przedmiotowo – językowego” realizowanego w Zespole Szkół w Czarnym Lesie dwie nauczycielki języka angielskiego, a jednocześnie autorki i koordynatorki projektu, panie Aneta Budzikur i Karolina Woźniak uczestniczyły w dwutygodniowym szkoleniu metodyczno-językowym Erasmus+ Teacher Training oraz Erasmus+ Enhanced English Skills orgaznizowanym przez szkołę językową Inlingua Language Center z siedzibą w Edynburgu. Uczestnictwo w mobilnościach pozwoliło nam zdobyć nowe umiejętności zawodowe, wymienić się doświadczeniami z nauczycielami z innych państw UE, poznać miejscową kulturę oraz szlifować język. Zajęcia odbywały się w kilkuosobowych grupach, w skład, których wchodzili nauczyciele z Hiszpanii, Danii, Austrii, Włoch, Francji i Szwajcarii. Nasze zajęcia prowadzone były przez grupę kilku nauczycieli i metodyków, co umożliwiło nie tylko poznanie różnych sposobów prowadzenia zajęć, ale także było fantastyczną okazją do doświadczenia odmienności akcentu i różnic między szkockim a brytyjskim angielskim.
Podczas warsztatów poruszane były zagadnienia dotyczące motywowania do nauki języka, dostosowania metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, zastosowania różnorodnych materiałów dydaktycznych, stosowania technik pracy z wykorzystaniem najnowszych technologii i nauczania zintegrowanego CLIL. Wspólnie wymyślaliśmy ciekawe zadania, testowaliśmy poznane gry językowe, braliśmy udział w scenkach, debatach i prezentacjach, co pozwoliło nam przekonać się, które z poznanych form pracy są najbardziej efektywne. Wiele z nich z powodzeniem wprowadziłyśmy już na zajęciach językowych podczas codziennej pracy.

Dodatkowym atutem szkolenia był aspekt kulturowy uczestnictwa w mobilnościach. Miałyśmy okazję wziąć udział w bardzo dobrze przygotowanym programie kulturoznawczym. Codziennie, po zajęciach, wszyscy uczniowie szkoły mogli uczestniczyć w wycieczkach do wielu ciekawych miejsc w Edynburgu. Pod opieką nauczycieli ze szkoły Inlingua zwiedziliśmy Galerię Narodową, Galerię Portretów, osiemnastowieczną rezydencję Georgian House, National Museum, siedzibę Parlamentu Szkockiego, ogród botaniczny, rezydencję brytyjskich monarchów w Szkocji – pałac Holyrood, Rosslyn Chapel i wiele innych atrakcyjnych miejsc, o których historii mogłyśmy się wiele dowiedzieć od jednego z naszych nauczycieli, który z wykształcenia i zamiłowania jest historykiem i wielkim patriotą Szkocji. Każdą wolną chwilę spędzałyśmy na spacerowaniu po tzw. Starym i Nowym Mieście w Edynburgu, podziwianiu widoków ze wzgórza Calton Hill czy spotkaniach z innymi uczestnikami kursów i naszymi nauczycielami. W weekendy starałyśmy się poznać pozostałą część Szkocji i zobaczyć takie miejsca, jak Highlands i Lowlands, jezioro Loch Ness czy Hadrian’s Wall. Rodziny, u których mieszkałyśmy podczas mobilności chętnie opowiadały nam o realiach życia w Szkocji.


Wyjazd umożliwił nam nie tylko kontakt z językiem, ale przede wszystkim stanowił okazję do wymiany doświadczeń zawodowych, pozwolił nawiązać nowe znajomości i poznać kulturę Szkocji, co inspiruje nas do dalszej pracy. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy jeszcze miały szansę uczestniczyć w podobnych szkoleniach.

Karolina Woźniak
Aneta Budzikur

Tekst sprawozdania udostępniamy tutaj:

  Sprawozdanie z wyjazdu do Edynburga (757,9 KiB, 193 pobrań)


 

SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU SZKOLENIOWEGO DO BRIGHTON W RAMACH PROGRAMU ERASMUS +


W ramach projektu „POWER Szkolna Edukacja” w ostatnim tygodniu kwietnia 2017 roku (24 – 28 kwietnia) jako trzecia już grupa nauczycieli Zespołu Szkół w Czarnym Lesie (Sławomir Górnicki i Adam Jaros) uczestniczyliśmy w wyjeździe szkoleniowym do Wielkiej Brytanii (Brighton).
Szkolenie odbywało się w ELC The English Language Centre w Brighton i obejmowało 25 godziny intensywnej nauki języka angielskiego w 10-12 osobowych grupach oraz całodobowe funkcjonowanie społeczeństwie anglojęzycznym. Zajęcia były realizowane w ramach programu operacyjnego Wiedza – Edukacja – Rozwój 2014 – 2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu społecznego pt.: ,,Rozwój kompetencji językowych nauczycieli drogą do zintegrowanego nauczania przedmiotowo – językowego”.
W poniedziałek, zaraz po rejestracji w szkole ELC The English Language Centre w Brighton, wzięliśmy udział w teście ogólnej znajomości języka angielskiego a następnie zostaliśmy przydzieleni do grup według stopnia znajomości języka. Po południu odbyliśmy krótką wycieczkę po Brighton.
Historia tej miejscowości sięga okresu wczesnego średniowiecza, kiedy to była wsią rybacką. Na początku XVI wieku wieś została spalona przez Francuzów. W XVIII wieku miejscowość ta przekształciła się z małej wioski rybackiej w znane uzdrowisko morskie. Znaczenie miasta wzrosło, gdy w celach rekreacyjnych przybył tu Książe regent, późniejszy Jerzy IV Hanowerski i to on polecił wybudować pałac w samym centrum miasta. Od tej pory popularność tego nadmorskiego kurortu wciąż wzrastała, a w XX wieku zaczął się prawdziwy rozkwit Brighton jako letniej stolicy Anglii. Do dziś Brighton jest najchętniej odwiedzanym kurortem nadmorskim w całej Wielkiej Brytanii. Zaletą tej miejscowości jest bliska odległość od Londynu. Z tego też powodu często nazywane jest London by the Sea. Dzięki sprzyjającemu klimatowi Brighton cieszy się popularnością przez cały rok. Brighton poszczycić się może licznymi galeriami, parkami i muzeami. Jednak jego dumą jest egzotyczna rezydencja Royal Pavilion z XVIII – XIX wieku, przebudowana w stylu hindi, z wielkimi kopułami w kształcie cebuli, ogromnymi smokami na suficie i żyrandolami w kształcie drzew. Inną ciekawą atrakcją jest molo Palace Pier o łącznej długości 524 m, wybudowane w 1899 roku w celach rozrywkowych.
Historię i współczesne życie w Brighton poznawaliśmy codziennie po zajęciach edukacyjnych zwiedzając miasto i uczestnicząc w jego życiu kulturalnym.
Pobyt w Brighton pozwolił nam również na wymianę doświadczeń z ludźmi z różnych krajów świata (m.in. z Turcji, Brazylii, Hiszpanii, Arabii Saudyjskiej, Rumunii) dotyczących różnic kulturowych, funkcjonowania systemów edukacji oraz metod i form nauczania i uczenia się.
Wyjazd był też świetną okazją do pogłębienia wiedzy o kulturze brytyjskiej, a przede wszystkim przyczynił się do ,,doszlifowania” języka angielskiego.

Tekst sprawozdania udostępniamy tutaj:

  Sprawozdanie z wyjazdu do Brighton (203,0 KiB, 173 pobrań)



Poniżej kilka zdjęć z Brighton 😉










 

SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU SZKOLENIOWEGO DO NEWCASTLE W RAMACH PROGRAMU ERASMUS +


W dniach od 20 lutego 2017 do 24 lutego 2017 kolejna grupa trzech nauczycieli Zespołu Szkół w Czarnym Lesie (Paludkiewicz Piotr, Jarosław Lubkiewicz i ks. Dariusz Mencel) wyjechała doskonalić swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim w ramach projektu „POWER Edukacja Szkolna”. Zajęcia należały do programu operacyjnego Wiedza – Edukacja – Rozwój 2014 – 2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu społecznego pt.: ,,Rozwój kompetencji językowych nauczycieli drogą do zintegrowanego nauczania przedmiotowo – językowego”.
W poniedziałek, zaraz po rejestracji, wzięliśmy udział w teście ogólnej znajomości języka oraz krótkiej wycieczce po „najważniejszych” miejscach miasta. Następnie zostaliśmy przydzieleni do grup według stopnia znajomości języka, dwójka z nas trafiła do grupy A1, natomiast ksiądz Dariusz Mencel do C2, który miał indywidualne zajęcia. W sumie miał ich mieć 10 godzin. Był to czas, kiedy w ciszy i spokoju zagłębiał się w naukę języka angielskiego oraz poznawał nowe metody nauczania. Do dyspozycji miał ćwiczenia na komputerze jak również przeróżne podręczniki oraz nauczyciela. Podczas jednych z takich zajęć ksiądz miał rozmowę z prowadzącym, w celu ćwiczenia praktycznego aspektu znajomości języka. Po każdych zajęciach pisał ogólnikowy raport z ćwiczeń na lekcji.
Oprócz tych zajęć, każdego dnia miał 4 godziny lekcyjne już w grupie: 2 godziny przed i 2 godziny po obiedzie. Tutaj prowadzone były zajęcia tematyczne. Patrzyliśmy na te zagadnienia z różnych aspektów. Poznawaliśmy nowe słownictwo, gramatykę, praktyczne zastosowanie tych słów, zwroty i idiomy, powiedzenia i różne zabawy pod kątem tych zagadnień. Studenci byli z różnych krajów świata, więc bardzo często mieliśmy niezły ubaw, gdy chcieliśmy przetłumaczyć na język angielski powiedzenia czy idiomy z naszych rodzinnych języków. Nie ukrywam, że po zajęciach każdy z nas był mentalnie wykończony. Ale było warto.

W grupie A1 w czasie tygodniowego pobytu (20 godzin lekcyjnych) w International House Newcastle w Wielkiej Brytanii mieliśmy okazję wzbogacić swoje słownictwo, doskonalić wymowę, nauczyć się podstawowych zwrotów ułatwiających pobyt w hotelu, zrobienie zakupów, czy kupno biletów autobusowych. Zajęcia odbywały się w małych grupach (7 osób), wśród których byli studenci z całego świata. Nauczyciel wprowadzał nowy materiał poprzez zabawy, quizy, ćwiczenia językowe, pracę z tekstem, konwersacje. Najbardziej wartościowe okazały się konwersacje
z osobami uczącymi się języka angielskiego oraz możliwość rozmawiania z mieszkańcami Anglii.
Zamierzamy w dalszym ciągu kontynuować naukę języka angielskiego. Wiedzę, którą zdobyliśmy chcemy wykorzystywać na lekcjach wprowadzając niektóre terminy, czy też zwroty w języku angielskim.

Wolny czas podczas pobytu wykorzystaliśmy na poznanie kultury i zabytków północnej Anglii. Newcastle to blisko 300 tysięczne miasto nad rzeką Tyne, którą można dopłynąć do Morza Północnego. W mieście znajdują się cztery mosty, dwa zabytkowe i dwa nowoczesne. Na szczególną uwagę zasługuje Most Milenijny, który w razie potrzeby unosi się na zasadzie powieki oka. Znajdują się tam stare budowle (XIII w) kościoły, zamek, mury obronne oraz wiele budynków mieszkalnych. Jednocześnie obok zabytków wybudowano nowoczesne obiekty stadion piłkarski, centra handlowe, uniwersytet, biurowce. Całość stanowi mieszankę stylów architektonicznych, które czasami harmonizują ze sobą, żeby gdzie indziej stanowić zupełnie niepasujący do siebie zestaw budynków. Społeczeństwo Newcastle jest wielokulturowe zaczynając od rodowitych mieszkańców poprzez europejczyków z kontynentu, ludność pochodzenia arabskiego oraz Azjatów. Każda z tych nacji pozostawia swój ślad na mapie kulturowej poprzez organizację imprez kulturalnych, koncertów, religię, prowadzenie sklepów. Jednocześnie społeczności te asymilują się z miejscowym społeczeństwem.

Tekst sprawozdania udostępniamy tutaj:

  Sprawozdanie z wyjazdu do Newcastle (21,2 KiB, 260 pobrań)



Poniżej kilka zdjęć z Newcastle 😉




 

SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU DO OXFORDU W RAMACH PROGRAMU ERASMUS +

W dniach 7.11.2016 – 18.11.2016 nauczycielki z Zespołu Szkół w Czarnym Lesie: Pani Karolina Baniasiak i Pani Katarzyna Dendek wzięły udział w szkoleniach metodyczno – językowych w ramach projeku „POWER Edukacja Szkolna”. Zajęcia należały do programu operacyjnego Wiedza – Edukacja – Rozwój 2014 – 2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu społecznego pt.: ,,Rozwój kompetencji językowych nauczycieli drogą do zintegrowanego nauczania przedmiotowo – językowego”.
W czasie dwutygodniowego kursu, odbywającego się w szkole ,,Lake School of English” w Oxfordzie, miałyśmy okazję doskonalić swoje umiejętności językowe poprzez udział w zajęciach języka angielskiego, takich jak: ćwiczenia fonetyczne, praca nad akcentem i intonacją, poszerzanie zasobu słów, szczególnie o neologizmy, przysłowia i powiedzenia obecne we współczesnej angielszczyźnie. Podczas zajęć metodycznych poznałyśmy nowe formy pracy, metody, techniki, style uczenia, a także sposoby motywowania uczniów do systematycznej nauki języka obcego. Nawiązałyśmy również wiele nowych kontaktów z nauczycielami z różnych stron Europy: z Włoch, Hiszpanii, Czech, Niemiec, Austrii i Bułgarii.
W ramach doskonalenia umiejętności zawodowych odwiedziłyśmy miejscowe szkoły, w których, miałyśmy okazję obserwować lekcje, wymienić swoje doświadczenia z nauczycielami, a także poznawać opinie uczniów. Interesującą była wizyta w st. Andrew’s Church of England Primary School.
Podróż do Oxfordu pozwoliła nam na wymianę doświadczeń między nauczycielami z różnych krajów, nawiązałyśmy nowe kontakty i przyjaźnie. Wyjazd był także świetną okazją do pogłębienia wiedzy o kulturze brytyjskiej, a przede wszystkim ,,doszlifowania” języka angielskiego.
Pełny tekst sprawozdania udostępniamy tutaj:

  Sprawozdanie z wyjazdu do Oxfordu (2,4 MiB, 388 pobrań)